2016. már 24.

Egyéjszakás kaland a Mátrában

írta: Sz. Zsolt

Még az év elején elhatároztuk, hogy megnézzük a Mátra egyik új kilátóját, a Nyikom csúcsán épített Gortva-Jójárt-kilátót. Ez január elején meg is történt, melyről itt olvashattok:
Akkor a következő elhatározásunk az lett, hogy a kilátóban fogunk tölteni egy éjszakát, hiszen hála Gortva Zsolt munkájának, erre is alkalmas a kilátó, lényegében bármelyik évszakban. Ezt a tervet is sikerült nyélbe ütnünk, erről olvashattok most.

Mivel korán kitavaszodott, elég kellemes reggeli hőmérsékleteknek örvendhettünk már március végén. Szóval csak egy kicsit fagyott hajnalban és napközben általában +10'c felett volt folyamatosan, ez lehetővé teszi akár a szabadban alvást is, megfelelő felszereléssel és hozzáállással. De ha van egy valamelyest fűthető menedék.... akkor tényleg könnyedén megoldható az "egyéjszakás" "ottalvós" kaland a hegyen. Ezért gondoltam arra, hogy nem is tölthetnénk annál alkalmasabb helyen a csillagászati tavasz kezdetét március 20-án, és az Erdők Nemzetközi Napját március 21-én, mint éppen az erdőben, tehát irány a  Gortva-Jójárt-kilátó és a Mátra!

A szokásos 4 órás vonatozást Pásztótól egy rövid 20 perces buszozás követett, így mivel szerencsére minden csatlakozást sikeresen elértünk, 11 óra után "már" Mátrakeresztesen voltunk, a Mátra nyugati kapujában. Az "Ágasvári menedékház" elnevezésű buszmegállóban történő leszállás után lényegében már egy perc múlva a hegyen gyalogoltunk felfelé. Ragyogó napsütés, élénk szél, madárcsicsergés, igazi tavaszias hangulat volt az erdőben.

Egyébként ugyanazon az útvonalon mentünk fel a kilátóhoz, amit már a januári út kapcsán is leírtam, de emlékeztetőül íme néhány részlet: Mátrakeresztestől a piros+ jelzésen indulunk, ezt követve kb. 15 percnyi séta után megnézhetjük az Alsó és Felső-vízeséseket, valamint a Vidróczki barlangot. Innen továbbmenve néhány helyen gyönyörködhetünk a kilátásban is, aztán belecsatlakozunk a piros sáv és az újabb festésű kék "M" a "Mátra bércei" jelzésbe. Később egy nagyobb fenyvesben is sétálhatunk a Nyikom-forrás környékén. Figyelem! A forrásra ne számítsunk, mint vízvételezési helyre, mert általában nem találunk benne iható minőségű és mennyiségű vizet! Az út teljes hossza Mátrakeresztestől a kilátóig nagyjából 4 km, és kb. 450 méter emelkedőt kell leküzdenie annak, aki vállalkozik az útra és felkaptat a 764 méter magas csúcsra.
Az Alsó-vízesés. A kép jobb sarkában lent látszik, hogy csupa jég minden, dacára a jó időnek
A Felső-vízeséshez vezető út
A Felső-vízesés. Balra fent a sarokban a Lyukas-kő
Szép kilátás az Erdész-rét környékén
Megérkeztünk a Nyikom csúcsára, a Gortva-Jójárt-kilátóhoz
A kilátótól keletre eső vad vidék. A háttérben fent a kilátót látjuk a fák között
Mire felértünk a kilátóhoz, kicsit romlott az idő, de még így is jónak mondható volt, túrás szemszögből nézve. Sajnos a kilátót semmilyen tábla, felirat nem jelzi egészen a Nyikom- nyeregig, ahonnan már amúgy is láthatjuk, és igazából még kijelölt turistaút sem vezet hozzá... Valamint tulajdonképpen a természetjárók számára ugyan megnyitott, de lényegében mégiscsak magánterültről lévén szó, ha itt járunk -és persze máskor is- illik rendesen, igazi természetjáróhoz méltóan viselkedni. Én magam is előzetesen telefonon egyeztettem a tulajdonossal a kilátóban történő éjszakázással kapcsolatos tervemről.
Vacsorához készülődve
Ilyenkor egyébként kellemes melegre senki se számítson még úgy sem, hogy az alsó szinten lehet fűteni, hiszen a kőfalak igencsak lehűltek a tél folyamán. Vágott fa van, de "gyújtósról" mindenkinek magának kell gondoskodnia, amihez esetleg baltát is érdemes vinni, mert az nincs. Elvileg napelemes világítás van éjszaka, de most nem működött, csak a torony tetején lévő kereszt volt kivilágítva, szóval természetesen jobb, ha viszünk magunkkal megfelelő világítóeszközt, mint egyébként is egy éjszakai túrára.
A kilátó éjszakai, holdfényes megvilágításban. Ideális menedékhely "egyéjszakás" kalandokhoz
Néhány adat erről a fotóról, hogy kedvezzek fotóstársaimnak is.
Gép: NIKON D5200. Objektív: Tokina F2.8, 11-16mm. Kép adatok: F2.8, ISO 160, 15 SEC, 11 mm-en. A kilátó szemből ledes lámpával van megvilágítva, a telihold túlságosan erős fényét a fátyolfelhők sikeresen kompenzálták a megfelelő időpont és a hosszú záridő miatt.
Napkelte repülővel. Ezt lájuk, ha szimplán csak kinézünk az ablakon kelet felé
Kilátás déli irányba
Kilátás nyugati irányba. Jobb oldalon, középtájon azt a hegyes árnyékot a Nyikom csúcsa vetíti Pásztó irányába
Csendesen telt az éjszaka, bár sötétedés előtt 6 lövést hallottunk a közelből, a Muzsla irányából. Aztán már csak az erős szél fütyült a kilátó körül, és reggelig abba sem hagyta. Hajnal 5 után ébresztő, kávézás, kaja....és természetesen takarítás, rendrakás a kilátóban. 7 után indulás lefelé. Pásztóig a zöld+ jelzésen mentünk, ami nagyjából 8 kilométer a vasútállomásig, miközben 600 métert ereszkedünk lefelé. Még visszajövünk máskor is, már megvan a következő tervünk....
Kora reggel hazafelé. Alattunk Pásztó és a távolban már a Cserhát lankái látszanak
Szólj hozzá

hasznos gondolatok túra fotók Mátra hegyvidéki hírek