2012. már 28.

Egy hirtelen jött túra szépségei: Béli hegység - Menyháza környéke

írta: Sz. Zsolt

2012.03.24.
Már jó ideje próbálkozok mindenféle megoldással annak érdekében, hogy minél több alkalommal és minél
olcsóbban tudjunk túrázni Románia területén is - elsősorban Pádis környékén - de nem egyszerű a helyzet.
Most kapóra jött egy Békési túratársunk ajánlata: partnereket keres egy Menyháza környéki túrához a Béli hegységbe.
Néhány levélváltás után körvonalazódott a túra útvonala, időpontja, stb. A többit majd a helyszínen címszóval.
Mindenki percre pontosan megjelent a megbeszélt találkozóhelyen és már robogtunk is Menyháza felé.

Az utakról röviden:
Békéscsaba - Menyháza kb. 118 km és nagyjából 2 óra alatt megtehető ez a táv, hála az elég jó utaknak.
Tehát igen közeli célpontja lehet - vagy inkább csak lehetne - a Békés megyei természetjáróknak.
Jelzett turistautakat is találunk a környéken szép számmal, változó minőségű felfestéssel.
A Béli hegység legkiemelkedőbb pontja a Szártető 1112 méterrel.
Ezen kívül még több helyen éri el, illetve lépi át az 1000 méteres magasságot.
A hegység területének nagyobb része 600-900 méter között van.
Ám a nem túlságosan nagy átlagmagasság ellenére még sok helyen találtunk 50-80 cm-es hótakarót.

A mi túránk Menyházáról a sárga kör jelzésen haladt a Tinoasa rétre majd onnan egy sárga+ leágazással
tovább a  Brătcoaia rétre. A rétek mellett a sok szép krókusz, hóvirág, a ritkábbnak számító fehér kakasmandikó
és a vizesebb helyek közelében nagy csomókban virágzó tavaszi tőzike látványa miatt döntöttünk.
Visszafelé szintén a sárga kör jelzésen mentünk, de most a Gaudeamus  turistaház /zárva!/ felé.
Menyházára vissza érve Czárán Gyula sírja felé vettük az irányt, akit a Bihari túrizmus atyjaként szokás emlegetni.
Közben jobban szétnéztünk és egy rendezett kis üdülőfalu képét láttuk, két kempinggel
turistaházakkal, szállodákkal, fürdőteleppel /gyógyfürdő/ és egy kis tóval.
A falutól nem messze található még egy felhagyott márványbánya /fekete-vörös/ látványos  külszíni fejtője is.
Ezen kívül még  két látványosabb barlang és egy komolyabb zsomboly is van a település közelében.
Délutánra végül egy közel 20 km.- es körrel zártuk a napot.